A Bibliában az angyalok Isten küldöttei. A jó angyalok Isten akaratát adják hírül az embereknek és segítenek rajtuk. A Biblia szerint Isten teremtményei az angyalok, tiszteletüket nem szabad eltúlozni. Az angyalok erejükre és hatalmukra nézve magasabbrendűek az embernél.
Maga a Sátán is angyal volt, de fellázadt Isten ellen, emiatt egy mennyei háború veszteseként letaszíttatott a mennyből.
Eredet:
Az angyalok a zoroasztriánus (perzsa), zsidó, keresztény és iszlám hitvilágban szerepelnek, de vannak előzményeik a pogány hitekben is.
Az angyali világot, a mennyországot, először a perzsák kezdték hierarchikusnak tekinteni.
Az angyalok héber és arám megnevezése maleach, amely hírnököt, hírvivőt, követet, küldöttet jelent magyarul. Ez a szó összesen 213 alkalommal fordul elő az Ószövetségben (Angyalok jelennek meg Ábrahám előtt, hogy fia születését megjövendöljék, akárcsak Lótnál, hogy kimentsék Szodomából, Az Újszövetség szerint Jézus születésekor angyalok jelennek meg a pásztoroknak). Ugyanez görögül αγγελος, angelosz (hírnök), latinul angelus.
Az angyalokkal foglalkozó keresztény teológiai diszciplína, az angelológia szerint az angyaloknak nincs nemük, a zsidó hagyomány viszont hímneműeknek tartja őket.
A Biblia szerint az angyalok teremtett, de a jövőt tekintve örökké létező, megsemmisíthetetlen, természetfölötti, szellemi lények, akik Istenhez és az emberekhez hasonlóan személyiséggel, vagyis intelligenciával, a beszédre való képességgel, érzelmekkel, akarattal és öntudattal rendelkeznek; szellemi testük van, képesek testben megjelenni a földi szférában, és így részt venni földi eseményekben.
Vannak jó, illetve gonosz angyalok; életterüket tekintve pedig a menny és az ég különböző szintjein kívül a Föld felszínén és a Föld mélyében is megtalálhatók. Számuk meghaladhatja a százmilliót, ám a pontos adatot a Biblia nem közli velünk.
Az angyalok általános állapotukban az emberek számára láthatatlan szellemi lények. A Biblia ugyanakkor rengeteg olyan eseményről számol be, amikor kiléptek ebből az elrejtettségből, és valamilyen formában megmutatkoztak embereknek (epifánia: megjelenés, „felbukkanás”). Ez többféleképpen történhet: megmutathatja magát az angyal abban a szellemi dicsőségben és erőben, amely valóságosan sajátja; vagy kiüresítheti magát ebből, és egészen összetéveszthető módon emberként is megjelenhet. Válhat széllé vagy tűzzé is.
A Szentírás négy főangyal nevét nyilatkoztatja ki: Michaélt (Mihált), Gabriélt (Gábriet) és Rafaelt, Némelyek ide sorolják, Lucifert (Hélél ben Sáchárt), aki elbukott, és a gonosz angyalok vezetőjeként Sátánná lett. A Biblia utal arra, hogy az angyalok egyharmadát rántotta magával a lázadásba. Megjegyzendő, hogy Rafael arkangyal Tóbiás könyvében szerepel, mely nem szerepel a zsidó illetve protestáns kánonban.
A nevük jelentése:
Michaél: „Ki olyan, mint Isten?”
Gabriél: „Isten hőse”
Hélél ben Sáchár: Ragyogó / Fénylő / Dicsérő, Hajnal fia ; Ezt a héber nevet (Ézs 14:12) fordították le a Szeptuaginta készítői Heószforosznak, azaz Hajnalcsillagnak, ennek latin fordítása pedig a Lucifer név (mindkettő Fényhordozót jelent). Lucifer lázadása és bukása után új nevet kapott: Szátán, görögül Diabolosz.
Szátán: Vádló, Rágalmazó, Ellenálló, Ellenség
Az angyalok feladata:
A Biblia szerint az angyalok szolgáló szellemi lények, akiket Isten arra teremtett, hogy az ő akaratának engedelmeskedjenek. Az Úr angyalainak feladata: Isten dicsérete és imádata, parancsolatainak végrehajtása, isteni üzenetek továbbítása, hívő emberek szolgálata, különösen a gyermekek képviselete, védelme. Közreműködnek Isten terveinek és ígéreteinek megvalósításában (például a megváltás hirdetése, az ellenséges erők ellen való harc Isten népének oldalán, Isten ítéletének végrehajtása).
Angyalok a művészetben:
A művészek szívesen ábrázolták az angyalokat hol meztelen pufók fiúgyermekként, "angyalkaként", hol pedig félelmetes külsejű szárnyas emberi lényként. Ezeknek a képzőművészeti alkotásoknak semmi közük a bibliai leírásokhoz: az angyalok bibliai leírása többnyire a Bibliát körülvevő pogány világ hiedelmeit fogalmazza meg.
Angyali hierarchia a katolikus hagyomány szerint:
Az egyházi hagyomány szerint a kilenc angyali rend három hierarchiába sorolható.
- I. hierarchia: szeráfok, kerubok és trónusok. Ők állnak Istenhez a legközelebb;
- II. hierarchia: uralmak, erők és hatalmasságok. Ők közvetítenek az első és harmadik hierarchia között.
- III. hierarchia: fejedelemségek (az uralkodók, törzsek, népek békéjére felügyelnek), arkangyalok (főangyalok), és őrzőangyalok. Az utóbbiak a mindennapi élet során segítik az embereket. Ők állnak legközelebb az emberekhez, és ők közvetítik Isten parancsait.
Az arkangyal egy vezető angyal (főangyal).
Az arkangyalok hirdetik Isten nagyságát és dicsőségét, feltárják a hit titkait, Isten akaratának értelmét, a próféciákat, és megerősítik az emberekben a hitet. Közreműködnek Isten terveinek és ígéreteinek megvalósításában (például a megváltás hirdetése, az ellenséges erők ellen való harc Isten népének oldalán, Isten ítéletének végrehajtása).
A Biblia szerint:
Öt főangyal nevét nyilatkoztatja ki a Szentírás. Közülük is a vezető, a rabbinikus irodalom szerint „az Úr angyala”, s egyben a hetven nemzeti fejedelem egyike, Izrael angyala, Mikhael, akinek a neve azt jelenti: „Ki olyan, mint Isten?” ő a bukott fejedelemnek, a Sátánnak a legfőbb ellenfele, s ez nevében is benne van: hiszen a Sátán fő célja, hogy olyanná tegye magát, mint Isten – s erre „válaszol” Michaél neve: ki olyan, mint Isten?
Gabriél a másik nagy fejedelem, ő – úgy tűnik – nem kötődik egyetlen nemzethez sem, feladata a Messiásra, a megváltásra vonatkozó kinyilatkoztatások eljuttatása Isten embereihez. Nevének jelentése: „Isten hőse”. A harmadik angyal Rafael: vándorok és utazók védője. A gyógyítás angyala.A Szentírásban Tóbiás utazótársa volt.Nevének jelentése: Isten meggyógyít, isten meggyógyított. A negyedik Arkangyal Uriel: Uriel Arkangyal, a négy arkangyal egyike, a megnyilvánulás, a megvalósítás és a beteljesülés angyala. Az "Uriel” szó jelentése: Isten Fénye, Isteni Fény és tűz. Nevének jelentése még: Isten Tüze, lángja, mivel rávilágít a helyzet lényegére, előrejelzéseket ad életeseményeinkkel kapcsolatban, így felhívja a figyelmet különböző veszélyekre.
Ritkábban Oriphiel néven is említik.
Uriel Kr. e. 246 - Kr. u. 108 között volt arché.
Uriel arkangyal segíti az érzelmek meggyógyítását.
Kulcsszavak: béke és a nyugalom, ajándékozás, elfogadás, a szolgálat és az odaadás.
Az ötödik fejedelem eredeti neve Hélél ben Sáchár volt, amely azt jelenti: Ragyogó / Fénylő / Dicsérő, Hajnal fia. Ezt a héber nevet (Ézsaiás 14:12) fordították le a Szeptuaginta készítői Heószforosznak, azaz Hajnalcsillagnak, ennek latin fordítása pedig a Lucifer név (mindkettő Fényhordozót jelent). Ő lázadt fel és bukott el még az ember teremtése előtt, és kapott új nevet: héberül Szátán, görögül Diabolosz, azaz: Vádló, Rágalmazó, Ellenálló, Ellenség. A Jelenések könyvének egy utalása szerint az angyalok egyharmadát rántotta magával a lázadásba. Róla azt is lehet tudni, hogy oltalmazó kerub volt (Ezékiel 28:12–19). Bár ő valamennyi bukott angyal, a nemzetek angyalfejedelmei és az egész Föld fölött álló fejedelem, tevékenysége időnként mégis kötődik egyes földrajzi pontokhoz. Istennek ugyanis, amikor megkérdezte a Sátánt, hogy hol járt, rendszeresen így felelt: „Körülkerültem és át- meg átjártam a földet.” (Jób 1:7)
A Biblia tiltja az arkangyalok imádását.
Némely keresztény irányzat, amely az apokrif iratokat is figyelembe veszi, hét arkangyalt különböztet meg, de csak négynek veszi biztosra a nevét:
- Mihály arkangyal (Mikháel, illetve a magyar néphagyományban Szent Mihály)
- Gábor arkangyal (Gábriel)
- Rafael arkangyal és
- Uriel arkangyal (Oriphiel)
A másik három neve nem egyértelmű, de a következők közül kerül ki szerintük:
- Raziel, Remiel, Sariel, Metatron, Anael, Rahuil, Barakiel, Chamael, Jophiel, Zadkiel, Jeduhiel, Simael, Zaphiel és Aniel.
Ezoterikus kereszténység:
Az ezoterikusoknál az arkangyal neve szefirot.
Az arkangyalok égi uralma, 354 éves ciklusokban (Johannes Trithemius műve alapján):
- Uriel (Kr. e. 246 – Kr. u. 108)
- Anael (Kr. u. 108–462)
- Zákháriel (462–816)
- Ráfáel (816–1171)
- Samael (1171–1525)
- Gábriel (1525–1879)
- Mikháel (1879–2233)
„Ahogy a bolygók körében a Nap uralkodik a bolygókon, úgy vezeti folytonosan Mihály – arkangyalok közötti Nap-lényként – az emberiséget.” (Ita Wegman) |