A Stn (hberl: שָׂטָן, ejtsd kb.: szatan, eredeti jelentse: ellenfl vagy vdl; grgl σαταν szatan, arabul: شيطان sajtn) a zsid, keresztny s az iszlm vallsban szerepl alak. Tallkozunk vele a Bibliban, a Kornban s egyes apokrif iratokban. Az szvetsgben csak egy-kt emlts trtnik rla, Jb knyve kivtelvel, ahol az egyik fszerepl Isten szolgjaknt. Az jszvetsgben ezzel szemben Jzus s az apostolok igen gyakran emltik, azonban itt is csupn kt apr felvilgostst kapunk a kiltrl. Eszerint lzad, bukott angyal, aki Isten s az emberisg ellensge. A keresztnysg modern irnyzatai szerint nem valsgos szemly, hanem a szvnkben lak gonoszsg szimbluma.
A Biblia szerint a Stn azonos az „rdggel” (vagyis az rdgk fejedelmvel). A kzpkor ta gyakran azonostjk Azazellel, Belzebubbal, Belillal, Samaellel, Mefisztval, Luciferrel s a Bibliban vagy a pogny mitolgikban szerepl ms dmonokkal s istenekkel is. A Biblibl vett kifejezsekkel gyakran nevezik Ksrtnek, a Gonosznak, e vilg istennek, hazugsgok atyjnak, a sttsg fejedelmnek is.
A nevt egyes keresztny egyhzak szhasznlatban nvel nlkl hasznljk, pl.: Stn Isten ellensge.
A Stn a Bibliban:
A Stn kiltrl a Biblia mindssze nhny helye ad rvid tjkoztatst.
A Stn mint vdl:
A bibliai Jb knyvben az egyik fszerepl. Az eredeti hber szvegben a neve itt nem szemlynvknt, hanem kznvknt szerepel, mint „a vdl” (ha-szatan). A tbbi angyallal egytt is a mennyei kar tagja, Isten szolgja, s egyben tancsadja s kme az emberek kztt, aki „szerte bolyong a fldn”. Istentl azt a feladatot kapja, hogy megksrtse, s ezzel prbra tegye Jbot. Amikor Jb tmegy egy prbn, akkor egy jabbal prblkozik. Jb knyvben a Stnnak nincs fggetlen hatalma, az Istentl kell engedlyt krnie a prbk vgrehajtsra. A Jb knyve 1:16 s 2:9 verseiben azt ltjuk, hogy az emberek a bajokat s csapsokat gyakran Isten igazsgtalansgnak tulajdontjk, amit a Stn arra hasznl, hogy Isten ellen fordtsa ket. Teht az ember eltt Istent vdolja, Isten eltt pedig ugyanakkor az ember vdljaknt lp fel.
A Stn ugyanebben a vdl szerepben a Biblia mg egy helyn megjelenik. Zakaris knyvbe (Zak 3:1-2) a mennyei tlszk eltt a megvizsgland Jzsu fpap jobb oldaln ll, hogy vdbeszdet mondjon ellene, de az r angyala megparancsolja neki, hogy hallgasson.
Stn nevei a Bibliban
1. Az szvetsgi hber Stn nv az jszvetsgben, valamint a Septuagintban is szerepel grg betkre trt formban. Az jszvetsgben 36-szor tallhat meg ebben a formban, a Septuagintban csak egy-kt esetben. Hatrozott nvel nlkl ltalnos rtelemben jell ellensget: I. Kir 11:14,23,25-ben Salamon politikai ellenfeleit jelenti, a IV. Mz 22:22-ben az r angyalt, aki ellenkezett Blmmal, a Zsolt 109:6-ban emberi vdolt. Hatrozott nvelvel, „az Ellensg" formban szemlynvv vlik s a gonoszsg fejedelmt jelli. A Septuaginta azonban a legtbb esetben diabolosznak fordtja, melynek jelentse vdol, rgalmaz. Az jszvetsg 33 esetben jelli ezzel a szval, ilyenkor hatrozott nvelvel- a Vdol.
2. Az rdg - a magyar Biblink elssorban gy fordtja a diabolosz szt, ezen kvl a grg daimonion vagy daimon szt is. Az utbbit tbbes szmban is, ekkor gonosz seregeket jell. A daimonion vagy daimon eredetileg istensget, termszetfeletti lnyt jelent. Az jszvetsg csak negatv rtelemben, gonosz lelkeket jellve alkalmazza. Szkratsz viszont pozitv rtelemben a lelkiismeret jellsre hasznlta. Az szvetsgben a hber sd, sdim sz szolgl a gonosz llek, lelkek jellsre. V. Mz 32:17, Zsolt 106:37
3. A Belil nv hber eredet, jelentse: rtktelen, haszontalan, gonosz. Nem szemlynv, m idvel alkalmass vlt a Stn szemlynek jellsre. Rendszerint „fiai, gyermekei” hozzttellel (I. Sm. 2:12). A Septuaginta gyakran diabolosznak fordtja a hber belilt, ami jelzi, hogy az kori fordtk is Stn egyik nevnek tekintettk. A Nhum 1:15-ben Krolyi semmirekellnek fordtja a hber belilt. A szvegsszefggsbl viszont kiderl, hogy Stnrl van sz, teht a Belil meghagysa helyesebb lenne. Az jszvetsgben a II.Kor 6:15-ben tallhat a kifejezs.
4. A Belzebub nv csak az jszvetsgben fordul el Beelzelbul formban (Mt 12:24-27), a sz hber eredet, a pogny istensg Bal-Zebub utn, amely Ekron filiszteus vrosban volt hasznlatos (II. Kir. 1:2,16). A pogny isten neve idvel a Stn egyik nevv vlt a zsidsgban, s innen kerlt az evangliumokba is.
5. Az Azzel csak Mzes III. knyvben fordul el (8,10,26). Egyrtelmen az r ellenlbast jelli, nok knyvben (i. e. II-I sz.) a lzad angyalok vezrt nevezi gy. Ezt kveten kerlt t a vallsos kztudatba, mint a Stn egyik neve.
Az ember ellenfele:
Ezen kvl az szvetsg csak kt helyen emlti a Stn nevt.
A Krnikk knyvben (1Krn 21,1) a Stn mint Izrel npnek ellensge, rveszi Dvid kirlyt, hogy megszmllja a npt. Dvid ezzel kivvja Isten haragjt, aki dgvsszel sjtja Izrelt. A krniks (az i. e. 3. szzadban) a Stnt nllan cselekv lnynek brzolja. Ezzel szemben Smuel knyvben (2Sm 24,1), ahonnan a trtnetet vette, maga Isten manipullja Dvidot. A Stnrl alkotott elkpzelsek megvltozsa valsznleg a zoroasztrianizmus, a jsg s a gonoszsg kt istene kzdelmt tant perzsa valls hatsa.
A katolikus s ortodox knonban szerepl Blcsessgek knyvben szerepel a kvetkez fontos megllapts:
- „A stn irigysge rvn azonban a vilgba jtt a hall, s akik vele tartanak, azok megtapasztaljk.” (Blcs. 2:24)
Az jszvetsgben:
Az evangliumokban Jzus, a levelekben pedig az apostolok tbbszr is emltik a Stn nevt. Jzus negyven napig a pusztban bjtl, hogy megkzdjn az rdg ksrtsvel, akit Stnnak nevez (Mt evangliuma 4:10). Egy alkalommal ugyanakkor a tantvnyt, Ptert is Stnnak nevezi! (Mrk evangliuma 8:33) Mskor Belzebubrl, az rdgk fejedelmrl (Mt 12:27), illetve az rdgrl s az angyalairl (Mt 25:41) beszl.
A Stn szemlynek kiltrl az jszvetsg kt helyen ad nmi informcit. Pl apostol a 2. korintusi levlben azt mondja, hogy „a stn a vilgossg angyalnak tetteti magt” (II.Kor. 11:14). A Jelensek knyvben pedig Jnos apostol az denkertben dmot s vt bnre csbt kgyval azonostja a Stnt:
- „Levetettk a nagy srknyt, ama rgi kgyt, aki maga az rdg, a stn, aki tvtra vezeti az egsz vilgot. A fldre vetettk, s vele egytt letasztottk angyalait is.” (Jelensek knyve 12:9)
A bukott angyalokrl emlts tallhat kt apostoli levlben is (Pter msodik levele 2:4 s Jds levele 1:6). A bukott angyalok trtnete babilniai eredet lehet.
A fenti rvid megjegyzsekbl kvetkeztetve teht azt mondhatjuk, hogy a Bibliban ktfle Stnrl van sz. Az egyik az Istent szolgl „vdl angyal” a Jb knyvben. A msik eredetileg Isten valamifle fejedelemtrsa volt (sajt angyalai voltak!), de kisebb volt Istennl, ezrt irigysg tmadt benne. gy el kellett hagynia a mennyet s a fldn (a "vilgban") tevkenykedik, a hallt terjeszti, s az embereket is e tevkenysge kvetsre brja, vonz, "angyali" klsejvel megtvesztve ket.
A Bibliban ezenkvl mg mintegy tucatnyi helyen esik emlts a gonosz erk fejedelmrl a kvetkez elnevezsekkel: Azazel, Belzebub, Belil, rdg, a vilg fejedelme, e vilg istene, az Isten hegyrl levetett kerub (Ezekiel knyve 28:12-19). Azt is megtudjuk rla, hogy Isten meg fogja semmisteni. (Jelensek knyve 20:10)
A Stn a rabbinikus irodalmakban:
A Misna s a Talmud legkorbbi bejegyzsei azt mutatjk, hogy a Stn csak igen kis szerepet jtszott a zsid teolgiban. A zsid valls ksbb tvette a npszer kzel-keleti (perzsa eredet) nzeteket a Stnrl s nagyobb szerepet tulajdontott neki. Minl ksbb rdott egy rabbinikus m, annl tbb emlts esik benne a Stnrl s az ltala megszlltakrl.
Pldul a kgy a klasszikus zsid valls szerint a sz szoros rtelmben csak kgy volt, mg a ksbbi zsid teolgiban a gonosz ltal megszllt lny lett, hiszen a bnbeess trtnetben beszlt, pedig a kgy erre nem kpes nmagtl. (A Midrs mr odig megy, hogy a kgy, mieltt megtkoztk, felegyenesedve jrt s tudott beszlni.)
Az i. sz. 450 krl rdott Palesztinai Talmud mg igen tartzkod a Stnnal kapcsolatban. A Babilniai Talmud szerint (Bava Bathra 16a) a yetzer hara (gonosz hajlam), a hall angyala s a Stn azonosak. A Talmud a Samael nevet is megemlti, akirl sokan gy vlik, hogy egy msik dmonnak a neve, de abban egyetrtenek, hogy gonoszt jell.
A ksbbi rabbinikus irodalom j nhny mvben s sok rabbi szerint a Stn minden gonoszsg megtestestje, s minden erejt az ember elpuszttsra fordtja. E nzet szerint risi hatalma van az emberek minden munkja felett, de a tudsa korltozott, s a Jom Kippur (engesztelnap) nnepn elveszti ahatalmt. A hber nyelvben a betsorozatok egyben szmokat is jelentenek, a Stn a 364-et, amely egy viszonylag kis szm.
Egyes rabbik gy gondoltk, hogy Stn a jelenben is ugyanolyan aktvan tevkenykedik, mint a mltban, amikor volt Izsk felldoztatsa, zsau csalsa, Mzes halla, Dvid Betshabval val parznlkodsa, Vasti kirlyn halla s a zsidellenes hbork elmozdtja.
A Stn a Kornban:
Az iszlm Iblsz (إبليس ) nven is ismeri. gy gondoljk, hogy a neme szerint a dzsinnek (جن) rendjbe tartozik, akik olyan spiritulis, szellemi lnyek, amelyek tzbl vannak. A Korn szerint korbban az angyalok (fnybl lv szellemi lnyek) vezetje volt, de nem volt hajland az embert elljrjaknt elismerni, azaz leborulni eltte.
A Stn alakja a keresztny vilgban:
A Stn alakja mindig kiemelked szerepet tlttt be a keresztny teolgiban. Egyes korai keresztny egyhzatyk imdkoztak a Stn „bnbnatrt”.
A kzpkorban a Stn brzolst gyakran hasznltk arra, hogy riogassk s flelemben tartsk az rstudatlan embereket, fegyelmezzk a gyerekeket. Kecskebak alaknak, szarvakkal s villa alak farokkal is brzoltk, amint egy hromg vasvillt tart. Ezek a rajzok nem a Biblin alapultak, hanem inkbb Pn s Dionszosz kori grg istenek hasonmsai voltak, illetve a klnfle pogny llatmaszkos szertartsok hagyomnyaibl tpllkoztak.
Szmos kzpkori irodalmi mben – gy pldul Dante Isteni sznjtkban – a Stn neve Lucifer volt. Ennek alapja az szvetsgben szerepl trtnet a Hajnalcsillag (hber הילל Helel, latin Lucifer) buksrl (zsais knyve 14:12), akit a Stnnal azonostottak.
John Milton Elveszett Paradicsom cm verses elbeszl kltemnyben (17. szzad) gy rtelmezi a Stnt, mint aki mr az ember ltezse eltt szembeszllt Istennel.
Stnizmus:
Az 1966-ban megjelent The Satanic Bible (Stni Biblia) cm knyvben a szerz, Anton Szandor LaVey hatrozta meg elszr a stnizmust vallsknt, majd 1969-ben megalakult a Church of Satan (Stn Egyhza), amely hivatalosan elismert egyhz az Amerikai Egyeslt llamokban. A stnista vallsban Stn nem ember klsej istensg, hanem szimbluma s egyestje mindazoknak a tulajdonsgoknak, amelyeket a stnista nagyra becsl, mint amilyen pldul az nllsg, a sikerorientltsg, az nmagunkkal szembeni tkletes szintesg.
A Stn alakja a mvszetekben:
Az jkori irodalomban a Stn mint semleges vagy pozitv figura is megjelent. Madch Imre mve, Az ember tragdija az isteni s emberi vilgrend hideg, velejig racionlis s cinikus kritikusnak brzolja a Stnt (Lucifer), akinek lzadsa azonban kezdettl fogva szerepel az isteni tervben, s a tervben val lland ktelkedse is csak elbbre viszi a vilgot a terv beteljeslse fel.
Mihail Bulgakov regnyben, Mester s Margaritban a Woland professzor nven bemutatkoz Stn „a vilg szemetnek re s ura”. Mg Isten a fny s jsg birodalmnak irnytja, addig a Stn a maga kln vilgn uralkodik (inkbb ennek rsze a fldi vilg is), a sttsgen, mgin s bnn. A bn azonban alapveten nem tle szrmazik, st az feladata tlni s bntetni a nla gyakran sokkal stnibb, szabad akaratukbl gonosz embereket, klnsen azok halla utn.
A Stn a filmekben
A Stnt egy multinacionlis bankhlzat irnytja testesti meg Az rdg gyvdje cm filmben (Al Pacino alaktsa).
A Stn megidzse tbb horrorfilm tmja. Roman Polanski pldul kt ilyen tmj filmet is ksztett. A Rosemary gyermeke cm film fhsnje (Mia Farrow) gyermekt a Stntl szli s az annak szolgjv vlik. Ugyancsak Polanski filmje A kilencedik kapu, amelynek fhse a Stn megidzsre alkalmas knyvet kutat. A Constantine – A dmonvadsz cm filmben a Stn emberi alakot lt.
A Stn a South Park cm rajzfilmsorozatban is visszatr szerepl. |